LENTOPALLOAKATEMIA

Lajiesittely

KUORTANEEN LENTOPALLOAKATEMIA

Kuortaneen urheilulukiossa ja liikuntapainotteisella yläasteella toimiva lentopalloakatemia on suunnattu tavoitteellisille nuorille, joita ei ole valittu lentopalloliiton valmennuskeskukseen. Linjan johtava ajatus on henkilökohtaisten ominaisuuksien kehittäminen niin taidollisesti, henkisesti kuin fyysisestikin. Harjoittelun vaatimustasosta vastaa Pertti ”Pläki” Honkanen, kuka opettaa,valmentaa ja kasvattaa nuoria samalla vaatimustasolla kuin aikanaan nuorten maajoukkuryhmiäkin.

Ryhmään voi hakea vaikka olisi lukion jo aloittanutkin. Samoin harjoitusryhmään voi hakea 8. tai 9. luokan aloittava. Kuortaneella on liikuntapainotteinen yläaste, jossa on urheiluluokka.

Jokaisen urheilijan kanssa yhdessä tehdään henkilökohtainen tavoitteenasettelu, jonka pohjalta harjoittelu suunnitellaan. Opiskelijat pelaavat seuroissa, ja vastuuvalmentaja auttaa jokaista löytämään sopivan seurajoukkueen, jossa nuori voi kehittyä. Akatemian kautta nuorten maajoukkueisiin on noussut niin tyttöjä kuin poikiakin, joten tämä on hyvä vaihtoehto niille joiden tavoitteet on korkealla.

PERTTI HONKANEN

• 43 vuoden kokemus nuorten valmentamisesta ja kasvattamisesta urheilijaksi
  • 27 vuotta nuorten maajoukkuevalmentajana (pojat, tytöt)
  • 670 maaottelun kokemus valmentajana
  • lentopalloliiton valmennuskeskusvalmentajana 17 vuotta

HARJOITTELUN TOTEUTUS

• Akatemia aloitti toimintansa syksyllä 2021 ja opiskelijamäärä kasvanut
  • Syksystä 2023 kaksi harjoitusryhmää, tytöt ja pojat erikseen
  • Lajiharjoittelu pääsääntöisesti Kuortanehallissa
  • Osa harjoittelusta tapahtuu koulun aikana 9-11:30 /14-16 ja osa iltaisin klo 16-18:30
  • Jokaisen urheilijan kanssa tehdään siis henkilökohtainen tavoitteenasettelu , jonka pohjalta harjoittelu suunnitellaan ja toteutetaan
  • Pelaaminen tapahtuu seurajoukkueissa ja vastuuvalmentaja auttaa jokaista löytämään ( ellei jo ole) sopivan joukkueen jossa pelata.

LUKIO-OPISKELU

• valtakunnalliset pakolliset ja syventävät kurssit lähiopetuksena
    • verkko-opintomahdollisuus
    • pienet opetusryhmät
    • hyvä yhteistyö valmentajien kanssa opintojen seurannassa
    • opiskelija saa valmennuksesta 40 op (lukion oppimäärä on min.  150 op)
    • opiskelija voi jättää halutessaan pois maks. 16 op pakollisista opinnoista (pakollisia 94-102 op, riippuu matematiikan laajuudesta)

URHEILUVALMENNUS

• valmennustunteja 8-10 työjärjestyksissä / viikko + iltaharjoittelu 4–6 tuntia tarpeen mukaisesti.
    • monipuoliset harjoitustilat samalla alueella urheiluopistolla
    • yhteistyö eri lajien kanssa
    • ammattivalmentajat / maajoukkuetason valmentajat

KUSTANNUKSET:

• ASUMINEN Opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus asua Kuortaneen Asuntojen asunnoissa jotka sijaitsevat urheiluopiston alueella ja läheisellä Kortesmäen asuinalueella. Hinnat ovat n. 195€ – 325€

• VARUSTEET oman tarpeen mukaisesti (henkilökohtaiset)

• VAKUUTUS pelaajalla tulee olla vakuutus, joka kattaa kilpaurheilussa ja harjoittelussa tapahtuvat vahingot
      • LIHASHUOLTOKORTTI, vapaaehtoinen, (168 € syksy-kevät) sisältää
        • palautumiskeskuksen ja uimahallin käytön yleisövuoroilla
        • fysioterapeutin tekemän lihastasapainokartoituksen
        • urheiluhierojakoulun hieronnat alennetuin hinnoin 15-25 €
        • fysioterapiakäynneistä -10% normaalihinnoista
      • HALLIKORTTI (112€ lukukausi) sisältää
        • Kuortanehallin tilojen ja välineiden käytön
        • iltaharjoitteluvuorot
      • VALMENNUSMAKSU (115 €/kk) sisältää
        • lajivalmennuksen ja fyysisen harjoittelun ohjelmoinnin ja testauksen perusteella tehdyt henkilökohtaiset harjoitusohjelmat

TERVEYDENHUOLTO

Käytämme perusterveydenhuoltoa hyväksi. Lähin päivystävä terveyskeskus toimii Alavudella. Valmentaja auttaa tarvittaessa siellä käymään. Seinäjoelta löytyy aluesairaala. Vakuutukseen liittyvät toimenpiteet hoidetaan Pihlajalinnan lääkärikeskuksessa Seinäjoella.

Vastuuvalmentaja

Pertti Honkanen