YLEISURHEILU

Lajiesittely

VUODESTA 1994

Kuortaneen lukiolle on 1.8.1994 alkaen myönnetty toistaiseksi opetusministeriön toimesta erityinen urheiluun liittyvä tehtävä. Niinpä Kuortaneen urheilulukiossa on opiskellut lukuisa joukko yleisurheilun arvokisamitalisteja mm. Juho Alasaari, Janne Läspä, Sara Killinen, Ari Mannio, Teemu Wirkkala, Merja Korpela, Heli Kruger (os. Koivula), Jaakko Ojaniemi, Harri Haatainen, Sini Latvala (os. Pöyry), Matti Närhi ja Johanna Manninen.

Harjoitusolosuhteet

Lukio sijaitsee Kuortaneen Urheiluopiston vieressä, joten harjoituspaikat ovat aivan välittömässä läheisyydessä. Urheiluopiston Valmennuskeskus, Olympic Training Center Kuortane, on kansainvälisesti tunnettu ja arvostettu harjoittelu- ja leirityskeskus. Tästä hyvänä esimerkkinä on mm. kansainvälisen yleisurheiluliiton IAAF:n myöntämä Accredited Training Center -status. Urheiluopistolla leireilee lähes jatkuvasti myös kansainvälisiä yleisurheilijoita.

Harjoitusolosuhteet yleisurheilun harrastamiselle ovat erinomaiset. Urheiluopistolla on mm. 200 m:n kiertävä rata, hyvät hyppy- ja heittopaikat sekä monipuoliset voimailutilat. Tukiharjoitteluun on erinomaisia tiloja (mm. uimahalli, telinevoimistelu, Core-huone, hiihto- ja lenkkeilymaastot). Urheilija voi harjoittelun lisäksi hyödyntää palautumiseen mm. urheiluopiston hieronta- ja fysioterapeuttipalveluja sekä palautumiskeskusta.

Valmennus

Yleisurheiluvalmennuksen tavoitteena on luoda riittävät ja monipuoliset edellytykset aikuisvaiheen urheilu-uralle. Urheilijat harjoittelevat lajiryhmittäin 1–2 kertaa päivässä. Jokaisella lajiryhmällä on valmentaja/valmentajat, jotka vastaavat harjoittelusta ja arvioinneista. Kestävyysjuoksijat harjoittelevat kestävyysurheiluryhmässä.

Lajiharjoittelun lisäksi yleisurheilussa hyödynnetään valmennuskeskuksen osaamista mm. monipuolisin tukiharjoitteluin ja testauksin. Harjoittelun ohjelmoinnista vastaa lukion valmentaja yleisurheilun yhteisen ohjelman mukaisesti, ja hän laatii myös harjoitusohjelmat. Viikkorytmin sisällä on mahdollista painottaa harjoittelua urheilijan yksilöllisten tavoitteiden mukaisesti yhteistyössä muiden valmentajien kanssa. Ohjelmaan kuuluva yleistaitoharjoittelu (telinevoimistelu) toteutetaan 1–2 kertaa viikossa iltaisin erillisen aikataulun mukaisesti.

Valmennusmaksu

Osassa lajeista valmennusmaksu on mukana lajiliiton laskutuksessa. Yleisurheilun ja kestävyysryhmän kaikille pakollinen valmennusmaksu lukuvuodelle on 290 €. Maksu sisältää

• Kuortanehallin vapaan käytön
  • 40 t telinevoimisteluvalmennusta vuoden aikana (osana yleisurheilun vuosivalmennussuunnitelmaa)
  • valmennuskeskuksen asiantuntijapalvelut (testaus ja kehittymisen seuranta)

Maksu suoritetaan lunastamalla Etelä-Pohjanmaan Urheiluakatemian Urheilijakortti. Urheilijakortti oikeuttaa samalla myös harjoitustilojen vapaaseen käyttöön kaikkialla urheiluakatemian sopimuskuntien alueella (www.epurheiluakatemia.fi)

Urheilijakorttia haetaan lähettämällä oma kuva sähköpostilla osoitteeseen maarit.laitinen@kuortane.com. Kerro sähköpostissa nimesi ja lajiryhmäsi. Urheiluakatemia laskuttaa akatemiakortin kahdessa osassa. Voit noutaa kortin urheiluakatemian toimistosta, kun maksu on suoritettu.

Urheilijakorttiin on Kuortaneella opiskelevan mahdollista liittää myös lihashuoltokortti. Lihashuoltokortin hinta on 154 €/vuosi. I-II tason urheilijoille (maajoukkue ja arvokisaurheilija) lihashuoltokortin kustantaa akatemia tai lajiliitto. Omakustanteisena summa lisätään urheilijakortin hintaan.

Lihashuoltokortin sisältö:

• sähköinen terveyskysely (Kuortaneen Kuntopalvelut Oy)
  • fysioterapeutin lihastasapainokartoitus (Kuortaneen Kuntopalvelut Oy)
  • palautumiskeskuksen ja uimahallin vapaa käyttö yleisövuoroilla
  • keskiviikkoisin 15.00-15.45 fysioterapeutin päivystysaika (Kuntopalvelut Oy)

Keihäänheiton valmennuskeskus

Hypyt ja ottelut