LENTOPALLO

Lajiesittely

Lentopalloliiton poikien valtakunnallinen valmennuskeskus siirtyi Tampereelta Varalan Urheiluopistolta Kuortaneen Urheiluopistolle syksyllä 2000. Tyttöjen valmennuskeskus aloitti Kuortaneella elokuussa 2012. Kuortaneen kampus tarjoaa erinomaisen ympäristön harjoittelun, opiskelun ja asumisen yhdistämiseen, sillä kaikki tarvittavat paikat sijaitsevat muutaman sadan metrin päässä toisistaan. Tämä mahdollistaa opiskelijoille riittävän levon ja keskittymisen myös koulutehtävien tekemiseen. Keskukseen valitaan vuosittain potentiaalisia nuoria, jotka valitaan yhdessä aluevalmennuksen sekä maajoukkuetoiminnan näyttöjen pohjalta. Valmennuskeskus on tuottanut lukemattomia pelaajia sekä aikuisten maajoukkueisiin että ammattilaisuralle. Kirkkaimpina tähtinä voidaan mainita esimerkiksi Lauri Kerminen ja Suvi Kokkonen.

Harjoittelu

Valmennuskeskuksen harjoittelu sopeutetaan koulukäynnin yhteyteen siten, että viikkoon kertyy keskimäärin kahdeksasta kymmeneen harjoituskertaa. Lajiharjoittelu tapahtuu lentopalloliiton päätoimisten valmentajien johdolla, ja fysiikka-, ravinto- ja henkisestä valmennuksesta vastaavat Kuortaneen urheiluopiston ammattilaiset. Tavoitteena on valmentaa  kohti huippu-urheilua nuoria, joilla on kokonaisvaltainen käsitys elämän eri osa-alueista ja niiden yhteen sovittamisesta. Keskuksessa on yhteensä noin 30–40 tyttöä ja poikaa, jotka muodostavat kaksi joukkuetta. Sekä tyttöjen että poikien joukkueet pelaavat valmennuskeskusjoukkueissa kauden aikana 1-sarjaa, minkä lisäksi tytöt pelaavat myös mestaruusliigassa.

opiskelu ja asuminen

Urheilulukio mahdollistaa opiskelun ja urheiluharjoittelun tehokkaan yhdistämisen. Opiskelijat käyttävät urheilulukion suorittamiseen keskimäärin 3,5 – 4 vuotta. Aamuharjoittelu sisältyy koulunkäyntiin kolmena päivänä viikossa. Urheilulukion joustava opintosuunnittelu mahdollistaa myös jaksojen räätälöinnin sopiviksi esim. arvokisojen tai -karsintojen ajankohtien mukaan.

Asumisesta löydät lisätietoa täältä

Tyttöjen maajoukkueen päävalmentaja